1.1 This specification covers seven grades of diesel fuel suitable for various types of diesel engines. These grades are described as follows:
1.1.1 Grade No. 1-D S15—A special-purpose, light middle distillate fuel for use in diesel engine applications requiring a fuel with 15 ppm sulfur (maximum) and higher volatility than that provided by Grade No. 2-D S15 fuel.
1.1.2 Grade No. 1-D S500—A special-purpose, light middle distillate fuel for use in diesel engine applications requiring a fuel with 500 ppm sulfur (maximum) and higher volatility than that provided by Grade No. 2-D S500 fuel.
1.1.3 Grade No. 1-D S5000—A special-purpose, light middle distillate fuel for use in diesel engine applications requiring a fuel with 5000 ppm sulfur (maximum) and higher volatility than that provided by Grade No. 2-D S5000 fuels.
1.1.4 Grade No. 2-D S15—A general purpose, middle distillate fuel for use in diesel engine applications requiring a fuel with 15 ppm sulfur (maximum). It is especially suitable for use in applications with conditions of varying speed and load.
1.1.5 Grade No. 2-D S500—A general-purpose, middle distillate fuel for use in diesel engine applications requiring a fuel with 500 ppm sulfur (maximum). It is especially suitable for use in applications with conditions of varying speed and load.
1.1.6 Grade No. 2-D S5000—A general-purpose, middle distillate fuel for use in diesel engine applications requiring a fuel with 5000 ppm sulfur (maximum), especially in conditions of varying speed and load.
1.1.7 Grade No. 4-D—A heavy distillate fuel, or a blend of distillate and residual oil, for use in low- and medium-speed diesel engines in applications involving predominantly constant speed and load.
Note 1: A more detailed description of the grades of diesel fuels is given in X1.2.
Note 2: The Sxxx designation has been adopted to distinguish grades by sulfur rather than using words such as “Low Sulfur” as previously because the number of sulfur grades is growing and the word descriptions were thought to be not precise. S5000 grades correspond to the so-called “regular” sulfur grades, the previous No. 1-D and No. 2-D. S500 grades correspond to the previous “Low Sulfur” grades. S15 grades were not in the previous grade system and are commonly referred to as “Ultra-Low Sulfur” grades or ULSD.
1.2 This specification, unless otherwise provided by agreement between the purchaser and the supplier, prescribes the required properties of diesel fuels at the time and place of delivery.
1.2.1 Nothing in this specification shall preclude observance of federal, state, or local regulations which can be more restrictive.
Note 3: The generation and dissipation of static electricity can create problems in the handling of distillate diesel fuels. For more information on the subject, see Guide D4865.
1.3 The values stated in SI units are to be regarded as standard. No other units of measurement are included in this standard.
1.4 This international standard was developed in accordance with internationally recognized principles on standardization established in the Decision on Principles for the Development of International Standards, Guides and Recommendations issued by the World Trade Organization Technical Barriers to Trade (TBT) Committee.
1.1 تغطي هذه المواصفات سبع درجات من وقود الديزل مناسبة لأنواع مختلفة من محركات الديزل. يتم وصف هذه الدرجات على النحو التالي:
1.1.1 الدرجة رقم 1-D S15 — وقود نواتج التقطير المتوسطة الخفيفة لأغراض خاصة للاستخدام في تطبيقات محركات الديزل التي تتطلب وقودًا يحتوي على 15 جزء في المليون من الكبريت (الحد الأقصى) ودرجة تطاير أعلى من تلك التي توفرها الدرجة رقم 2-D S15 الوقود.2
1.1.2 الدرجة رقم 1-D S500 — وقود نواتج التقطير المتوسطة الخفيفة لأغراض خاصة للاستخدام في تطبيقات محركات الديزل التي تتطلب وقودًا يحتوي على 500 جزء في المليون من الكبريت (الحد الأقصى) ودرجة تطاير أعلى من تلك التي توفرها الدرجة رقم 2-D S500 الوقود.2
1.1.3 الدرجة رقم 1-D S5000 — وقود نواتج التقطير المتوسطة الخفيفة لأغراض خاصة للاستخدام في تطبيقات محركات الديزل التي تتطلب وقودًا يحتوي على 5000 جزء في المليون من الكبريت (الحد الأقصى) ودرجة تطاير أعلى من تلك التي توفرها الدرجة رقم 2-D S5000 الوقود.
1.1.4 الدرجة رقم 2-D S15 — وقود نواتج التقطير المتوسطة للأغراض العامة للاستخدام في تطبيقات محركات الديزل التي تتطلب وقودًا يحتوي على 15 جزء في المليون من الكبريت (كحد أقصى). إنها مناسبة بشكل خاص للاستخدام في التطبيقات ذات الظروف المتفاوتة في السرعة والحمل.2
1.1.5 الدرجة رقم 2-D S500 — وقود نواتج التقطير المتوسطة للأغراض العامة للاستخدام في تطبيقات محركات الديزل التي تتطلب وقودًا يحتوي على 500 جزء في المليون من الكبريت (كحد أقصى). إنها مناسبة بشكل خاص للاستخدام في التطبيقات ذات الظروف المتفاوتة في السرعة والحمل.2
1.1.6 الصف رقم 2-D S5000 — وقود نواتج التقطير المتوسطة للأغراض العامة للاستخدام في تطبيقات محركات الديزل التي تتطلب وقودًا يحتوي على 5000 جزء في المليون من الكبريت (كحد أقصى)، خاصة في ظروف السرعة والحمل المتفاوتين.
1.1.7 الصف رقم 4-D — وقود نواتج التقطير الثقيل، أو مزيج من نواتج التقطير والزيت المتبقي، للاستخدام في محركات الديزل منخفضة ومتوسطة السرعة في التطبيقات التي تتضمن سرعة وحملًا ثابتين في الغالب.
ملاحظة 1: يوجد وصف أكثر تفصيلاً لدرجات وقود الديزل في X1.2.
ملاحظة 2: تم اعتماد تسمية Sxxx لتمييز الدرجات بالكبريت بدلاً من استخدام كلمات مثل "منخفض الكبريت" كما سبق لأن عدد درجات الكبريت آخذ في التزايد ويعتقد أن أوصاف الكلمات غير دقيقة. تتوافق درجات S5000 مع ما يسمى بدرجات الكبريت "العادية"، وهي الدرجة السابقة رقم 1-D ورقم 2-D. تتوافق درجات S500 مع درجات "منخفضة الكبريت" السابقة. لم تكن درجات S15 موجودة في نظام الدرجات السابق ويشار إليها عادة باسم درجات "الكبريت المنخفض للغاية" أو ULSD.
1.2 تحدد هذه المواصفات، ما لم ينص على خلاف ذلك بموجب اتفاق بين المشتري والمورد، الخصائص المطلوبة لوقود الديزل في وقت ومكان التسليم.
1.2.1 لا شيء في هذه المواصفات يمنع مراعاة اللوائح الفيدرالية أو الخاصة بالولاية أو المحلية التي يمكن أن تكون أكثر تقييدًا.
الملاحظة 3: يمكن أن يؤدي توليد وتبديد الكهرباء الساكنة إلى خلق مشاكل في التعامل مع وقود الديزل المقطر. لمزيد من المعلومات حول هذا الموضوع، راجع الدليل D4865.
1.3 يجب اعتبار القيم المذكورة في وحدات النظام الدولي معيارًا. ولا يتم تضمين أي وحدات قياس أخرى في هذا المعيار.
1.4 تم تطوير هذا المعيار الدولي وفقًا للمبادئ المعترف بها دوليًا بشأن التقييس المنصوص عليها في القرار الخاص بمبادئ تطوير المعايير والأدلة والتوصيات الدولية الصادر عن لجنة العوائق الفنية للتجارة (TBT) التابعة لمنظمة التجارة العالمية.