1.1 تغطي طريقة الاختبار المعملي هذه التحديد الكمي لمعدل الخبط لوقود محرك الاشتعال بالشرارة السائل والمسمى برقم أوكتان المحرك ، بما في ذلك الوقود الذي يحتوي على ما يصل إلى 25٪ حجم / حجم من الإيثانول. ومع ذلك ، قد لا تكون طريقة الاختبار هذه قابلة للتطبيق على مكونات الوقود والوقود التي تتكون أساسًا من مواد مؤكسجة. يتم اختبار وقود العينة في أسطوانة فردية قياسية ، ودورة رباعية الأشواط ، ونسبة ضغط متغيرة ، ومكربنة ، وتشغيل محرك وفقًا لمجموعة محددة من ظروف التشغيل(CFR). يتم تحديد مقياس رقم الأوكتان من خلال التركيب الحجمي لمزيج الوقود المرجعي الأساسي. تتم مقارنة شدة خبط وقود العينة بكثافة مزيج وقود مرجعي أولي واحد أو أكثر. يحدد رقم الأوكتان لمزيج الوقود المرجعي الأساسي الذي يطابق شدة الخبط لوقود العينة رقم أوكتان المحرك.
1.2 يغطي مقياس رقم الأوكتان النطاق من 0 إلى 120 رقم أوكتان ، لكن طريقة الاختبار هذه لها نطاق عمل من 40 إلى 120 رقم أوكتان. يتم إنتاج الوقود التجاري النموذجي لمحركات الاشتعال بالشرارة في نطاق من 80 إلى 90 محرك أوكتان. يتم إنتاج الوقود التجاري النموذجي لمحركات الاشتعال بالشرارة في مجال الطيران من 98 إلى 102 نطاق رقم أوكتان للمحرك. يمكن أن ينتج عن اختبار مخزون مزيج البنزين أو مواد تدفق العمليات الأخرى تصنيفات على مستويات مختلفة عبر نطاق رقم أوكتان المحرك.
1.3 تم تحديد قيم ظروف التشغيل في وحدات SI وتعتبر قياسية. القيم الموجودة بين قوسين هي وحدات البوصة التاريخية. تستمر قياسات محرك CFR المعيارية في وحدات البوصة فقط بسبب الأدوات المكثفة والمكلفة التي تم إنشاؤها لهذه المعدات.
1.4 لأغراض تحديد التوافق مع جميع الحدود المحددة في هذه المواصفة القياسية ، يجب تقريب القيمة المرصودة أو القيمة المحسوبة "إلى أقرب وحدة" في آخر رقم يمين مستخدم في التعبير عن الحد المحدد ، وفقًا لطريقة التقريب من الممارسة E29.
1.5 لا تهدف هذه المواصفة القياسية إلى معالجة جميع مخاوف السلامة ، إن وجدت ، المرتبطة باستخدامها. تقع على عاتق مستخدم هذه المواصفة القياسية مسؤولية إنشاء ممارسات السلامة والصحة والبيئة المناسبة وتحديد إمكانية تطبيق القيود التنظيمية قبل الاستخدام. لمزيد من بيانات الأخطار المحددة ، انظر القسم 8 ، 14.4.1 ، 15.5.1 ، 16.6.1 ، الملحق أ 1 ، أ 2.2.3.1 ، أ2.2.3.3 (6) و (9) ، أ2.3.5 ، X3. 3.7 و X4.2.3.1 و X4.3.4.1 و X4.3.9.3 و X4.3.12.4 و X4.5.1.8.
1.6 تم تطوير هذه المواصفة القياسية وفقًا للمبادئ المعترف بها دوليًا بشأن التقييس المنصوص عليها في قرار مبادئ تطوير المعايير والأدلة والتوصيات الدولية الصادر عن لجنة الحواجز الفنية أمام التجارة التابعة لمنظمة التجارة العالمية.
1.1 This laboratory test method covers the quantitative determination of the knock rating of liquid spark-ignition engine fuel in terms of Motor octane number, including fuels that contain up to 25 % v/v of ethanol. However, this test method may not be applicable to fuel and fuel components that are primarily oxygenates. The sample fuel is tested in a standardized single cylinder, four-stroke cycle, variable compression ratio, carbureted, CFR engine run in accordance with a defined set of operating conditions. The octane number scale is defined by the volumetric composition of primary reference fuel blends. The sample fuel knock intensity is compared to that of one or more primary reference fuel blends. The octane number of the primary reference fuel blend that matches the knock intensity of the sample fuel establishes the Motor octane number.
1.2 The octane number scale covers the range from 0 to 120 octane number, but this test method has a working range from 40 to 120 octane number. Typical commercial fuels produced for automotive spark-ignition engines rate in the 80 to 90 Motor octane number range. Typical commercial fuels produced for aviation spark-ignition engines rate in the 98 to 102 Motor octane number range. Testing of gasoline blend stocks or other process stream materials can produce ratings at various levels throughout the Motor octane number range.
1.3 The values of operating conditions are stated in SI units and are considered standard. The values in parentheses are the historical inch-pounds units. The standardized CFR engine measurements continue to be in inch-pound units only because of the extensive and expensive tooling that has been created for this equipment.
1.4 For purposes of determining conformance with all specified limits in this standard, an observed value or a calculated value shall be rounded “to the nearest unit” in the last right-hand digit used in expressing the specified limit, in accordance with the rounding method of Practice E29.
1.5 This standard does not purport to address all of the safety concerns, if any, associated with its use. It is the responsibility of the user of this standard to establish appropriate safety, health, and environmental practices and determine the applicability of regulatory limitations prior to use. For more specific hazard statements, see Section 8, 14.4.1, 15.5.1, 16.6.1, Annex A1, A2.2.3.1, A2.2.3.3(6) and (9), A2.3.5, X3.3.7, X4.2.3.1, X4.3.4.1, X4.3.9.3, X4.3.12.4, and X4.5.1.8.
1.6 This international standard was developed in accordance with internationally recognized principles on standardization established in the Decision on Principles for the Development of International Standards, Guides and Recommendations issued by the World Trade Organization Technical Barriers to Trade (TBT) Committee.